Land Rover Discovery Sport

een eerste test

Er wordt al sinds lente 2014 over gesproken, we zagen hem voor het eerst begin oktober op de vooravond van de Mondial de l'Automobile in Parijs, en - eindelijk - konden we vorige maand het stuur in handen nemen. Het was IJsland, dat door Land Rover uitverkoren werd om ons zijn nieuwste creatie te laten uitproberen, en omdat het land zijn naam niet gestolen heeft, gebeurde dat onder zeer winterse omstandigheden.

Uiteraard zijn in IJsland de winterdagen zeer kort en het is al volop nacht als we rond 17u30 achter het stuur van een Discovery Sport 2.0 Si4 met automatische transmissie stappen. Dit is de krachtigste versie, met de tweeliter benzinemotor van 240 pk en 340 Nm koppel. De dwarsgeplaatste motor is gekoppeld aan een ZF negentrapsautomaat. De zitpositie is uitstekend, hij is comfortabel, biedt een goede zichtbaarheid en is heel stil. De boordinstrumenten zijn zeer volledig en de ergonomie is voorbeeldig.

De afwerking van onze HSE Luxury topversie is uiteraard zeer verzorgd en het gebruikte materiaal is uitstekend, maar staat toch een treetje onder dat van de Range Rover. Bovendien is de boordplank tamelijk klassiek. Het onthaalscherm van de boordcomputer is in 4 gedeeld: Audio, Klimaat, Telefoon en Navigatie.

LVDSL