nieuwe Hyundai IONIQ Plug-In

driven by emotion

De IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in gebruiken dezelfde nieuwe 1.6 GDi-motor, een rechtstreeks ingespoten viercilinder-benzinemotor. Hij levert 105 pk en een koppel van 147 Nm en werd speciaal afgesteld voor gebruik in een hybride aandrijfgeheel. Hij werkt bovendien samen met de vloeiend schakelende DCT-6 zestrapstransmissie met dubbele koppeling, waardoor de IONIQ zich van zijn concurrenten onderscheidt door een dynamischere rijervaring.

De IONIQ Plug-in heeft daarnaast een zuiver elektrisch rijbereik van theoretisch meer dan 60 kilometer (in de praktijk: 50 km) dankzij de potente lithium- ionpolymeerbatterij van 8,9 kWh. De 44,5 kW (60,5 pk) sterke elektromotor en de 1.6 GDi Kappa-motor zijn samen goed voor een CO2-uitstoot van amper 26 g/km (volgens de huidige NEDC-normbepaling).

Een compleet en innovatief veiligheidspakket met een autonome remhulp, een spoorassistent, en een intelligente snelheidsregelaar verzekert een hoog veiligheidsniveau voor de bestuurder en zijn passagiers. De Executive-uitvoering beschikt daarnaast ook nog over een dodehoekdetectie en een waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen.

Alle versies van de IONIQ krijgen een toonaangevend garantiepakket mee, dat niet alleen 5 jaar fabriekswaarborg zonder kilometerbeperking op het voertuig omvat, maar ook een waarborg van 8 jaar en 200.000 km op de aandrijfbatterij.

Om het verbruik en de rijeigenschappen nog te optimaliseren kan de bestuurder de 'Eco'- of 'Sport'-modus inschakelen. De Sport-functie houdt lagere versnellingen langer aan en combineert het vermogen van de verbrandings- en elektromotor om de bestuurder te laten genieten van maximale prestaties. In de Sport-stand verandert het instrumentenpaneel in een verticaal ronddraaiende snelheidsmeter, met daarrond een analoog uitziende toerenteller met een rode achtergrond. In de Eco-modus optimaliseert de 6DCT-transmissie haar schakelgedrag met het oog op een minimaal verbruik, door vroeger op te schakelen naar hogere versnellingen en zo een toonaangevend laag brandstofverbruik te verzekeren, waarbij het TFT-infodisplay de vorm aanneemt van een klassieke snelheidsmeter.

Het zeer compleet uitgeruste Premium instapmodel draagt een prijskaartje van 33.999 €, de luxueuzere Executive versie (met een iets rijkere uitrusting en o.a. lederen interieur) kost 3.000 € meer. Enige optie is metaalkleur: 600 €.

LDR