Nieuwe Peugeot 3008

Designer Marion David met de nieuwe 3008
Designer Marion David met de nieuwe 3008
  • Designer Marion David met de nieuwe 3008

De nieuwe Peugeot 3008 werd zopas onthuld. Naar zijn komst werd al een tijdje uitgekeken, want het SUV-segment in de C-klasse is overal ter wereld in volle expansie. Bij Peugeot is het de voorbode van een nieuw SUV-gamma.

De SUV-markt is al enkele jaren aan een felle opmars bezig. In het europees C-segment, dat nog altijd het belangrijkste in de markt is, zijn de SUV-verkopen sedert 2009 (het jaar waarin de eerste 3008 gelanceerd werd) met 2,5 vermenigvuldigd. In Europa is tegenwoordig alle merken dooreen genomen één verkochte wagen op tien een SUV in het C-segment.

Bij het instappen in de nieuwe 3008 valt meteen een bijna futuristische boordplank op, de jongste evolutie van de Peugeot i-Cockpit®. Alles is daarin geoptimaliseerd om het de chauffeur aangenaam te maken en zijn concentratie op peil te houden. Het boordscherm voor hem bestaat standaard uit een 12,3" scherm, dat helemaal gepersonaliseerd kan worden; het verschaft in een oogopslag alle informatie die de chauffeur nodig heeft.

De 3008 is wel degelijk een SUV: verhoogde bodemvrijheid, hogere zitpositie, verhoogd zwaartepunt. In deze categorie van voertuigen is het rijden vaak ondergeschikt gemaakt aan de stijl. Dankzij het nieuwe EMP2 platform en diens bekende dynamische kwaliteiten, wordt van de nieuwe 3008 een voor het SUV C-segment ongekend hoge synthese tussen rijcomfort en rijgedrag verwacht.

In Europa beantwoorden alle benzine- en dieselmotoren aan de Euro 6.1 norm.

De 1,2 liter PureTech 130 S&S staat aan de basis, met een uitstoot van 115 g CO2/km, terwijl de 1,6 liter THP 165 S&S EAT6 slechts 129 g CO2/km uitstoot.

Bij de diesels kan dankzij de BlueHDI-technologie de CO2-uitstoot beperkt blijven tussen 100 en 121 g/km, bij vermogens van 100, 120 en 150 pk.

LDR