NIEUWE TOYOTA LAND CRUISER

Duurzaamheid en betrouwbaarheid sinds 1951

De nieuwe Land Cruiser zet zijn reputatie nog kracht bij met een nieuwe, modernere en krachtigere koetswerkstijl, een eleganter, comfortabeler en kwalitatiever interieur, betere rijeigenschappen en meer gebruiksgemak, zowel op de weg als op het terrein.

Het nieuwe dashboard met ergonomisch geoptimaliseerde en functioneel gegroepeerde schakelaars biedt plaats aan het multimediasysteem Toyota Touch® 2 met Go en 8”-aanraakscherm, de Optitron-instrumenten en een vanaf het stuurwiel te bedienen, multifunctioneel informatiedisplay van 4,2 duim.

Het interieurcomfort staat voortaan op een hoger niveau dankzij de geventileerde voorzetels, de verwarmbare achterzetels, de automatische klimaatregeling, de elektrisch verstelbare buitenspiegels die zich naar beneden kantelen wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en de nieuw ontworpen intelligente sleutel.

Cruciaal voor de terreincapaciteiten van de Land Cruiser is zijn uiterst duurzame, vervormingsbestendige koetswerk-op-frameconstructie, die zijn gelijke niet kent in dit segment.

Deze eenvoudig te onderhouden en te herstellen combinatie van een uitzonderlijke stevigheid en beproefde duurzaamheid biedt niet alleen een uitstekende bescherming tegen schade maar dringt ook flexiebewegingen van het koetswerk terug zodat de bestuurder zijn auto beter kan positioneren en controleren.

Bovendien vrijwaart de koetswerk-op-frameconstructie het interieur op doeltreffende wijze van ophangingsimpacts, waardoor zelfs de meest extreme terreinen comfortabeler aanvoelen voor de inzittenden.

Door zelfs onervaren bestuurders te helpen om de terreinprestaties van de wagen te maximaliseren, maken de terreinsystemen de Land Cruiser tot een van de meest geavanceerde, veiligste, aangenaamste en meest gebruiksvriendelijke 4x4-wagens ter wereld.

 

De totale lengte van de nieuwe Land Cruiser groeide met 60 mm tot 4.840 mm (4.565 mm voor het driedeursmodel). Hij kan schermen met een uitzonderlijke wendbaarheid en een minimale draaistraal van nauwelijks 5,8 m (5,2 m voor het driedeursmodel).

Met zijn nieuw ontworpen motorkap, radiatorrooster, koplampen, voorbumper en spatborden bouwt de neus van de Land Cruiser voort op diverse structurele elementen van zijn designerfgoed.

De motorkap werd gevormd om het zicht omlaag in het midden te verbeteren. Om het motorcompartiment te beschermen, wordt het omgeven door de zijkanten van de bumper. Het onderste deel van de bumperhoeken, dat de geïntegreerde mistkoplampen omvat, maakt een opwaartse knik terwijl het middendeel werd opgevat als een bodemplaat om de wendbaarheid op het terrein te verbeteren. Bovendien werden de bovenkanten van de spatschermen verhoogd zodat bestuurders de uiteinden van de auto beter kunnen inschatten.

 

De 2.8 D-4D is een 2.755 cc grote viercilinder-zestienkleppenmotor met dubbele bovenliggende nokkenas die 130 kW/177 pk ontwikkelt bij 3.400 tpm. In combinatie met de zestrapsautomaat, ontwikkelt deze krachtbron een indrukwekkend koppel van 370 Nm bij slechts 1.200 tpm en een maximumkoppel van 450 Nm tussen 1.600 en 2.400 tpm. Hij stuwt de Land Cruiser in 12,7 seconden van 0 tot 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 175 km/u. Het normverbruik en de CO2-uitstoot bedragen respectievelijk 7,4 l/100 km en 194 g/km over de gemengde cyclus.

In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak ontwikkelt de Land Cruiser 2.8 D-4D een maximumkoppel van 420 Nm tussen 1.400 en 2.600 tpm. Hij sprint in 12,1 seconden van 0 tot 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 175 km/u en verbruikt daarbij gemiddeld 7,4 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 194 g/km.

Het Toyota Safety Sense-systeem van de Land Cruiser verenigt een camera en millimetergolfradar om uitstekende detectieprestaties te verzekeren. Het omvat een Pre-Crash Safety-systeem (PCS) met voetgangerdetectie, een adaptieve snelheidsregelaar (ACC), een rijstrookwaarschuwing (LDA) en automatische grootlichten (AHB).

Andere rijhulpsystemen en veiligheidssystemen zijn onder meer een dodehoekmonitor (BSM) met detectie van dwarsverkeer achter de auto (RCTA) en een opgewaardeerde bandenspanningscontrole (TPWS).

LDR