Polestar 1

nieuw elektrisch sportmerk van Volvo

Polestar, het sportmerk van Volvo Car Group, heeft vandaag bekendgemaakt dat het zijn vleugels uitslaat als nieuw, zelfstandig merk voor elektrische sportwagens. Het bevestigde dat het al plannen heeft voor de eerste drie modellen, voor een nieuwe speciaal gebouwde productievestiging in China en voor een klantgerichte toegang tot de markt die een nieuwe maatstaf moet worden voor de hele sportwagensector.

Polestar heeft ook zijn 600 pk Polestar 1 onthuld, de eerste wagen van het bedrijf, die midden 2019 van de band moet rollen. Polestars technologieën en productaanbod kunnen steunen op synergieën en schaalvoordelen dankzij de Volvo Car Group. Zo kan Polestar zijn ontwerp-, ontwikkelings- en productieprocessen voltooien in een fractie van de tijd die het andere nieuwkomers zou kosten.

De Polestar 1 moet het nieuwe Polestar-merk luister geven. Het is een Gran Turismo-tweedeurscoupé met twee zitplaatsen achteraan en een elektrische sporthybrideaandrijving. De wagen heeft een elektrisch bereik van 150 km – geen enkele hybridewagen op de markt doet beter – en een verbrandingsmotor ter ondersteuning. Met zijn vermogen van 600 pk en koppel van 1.000 Nm hoort hij resoluut thuis in het sportwagensegment.

De Polestar 1 is gebaseerd op de Scalable Platform Architecture (SPA) van Volvo, maar ongeveer de helft van het design is volledig nieuw en op maat ontworpen door de ingenieurs van Polestar. Hij heeft een hele resem nieuwe technologieën meegekregen om zijn dynamische rijkenmerken kracht bij te zetten, stuk voor stuk met het doel om er een echt sportieve wagen van te maken. 

De Polestar 1 zal worden geproduceerd in het geavanceerde en speciaal gebouwde Polestar Production Centre in het Chinese Chengdu. Dat wordt momenteel nog volop gebouwd en zou midden 2018 afgewerkt moeten zijn.

Elke wagen die door Polestar wordt gebouwd, zal een volledig elektrische aandrijving hebben. Later in 2019 gaat de productie van de Polestar 2 van start, het eerste batterijaangedreven elektrisch voertuig (BEV) dat de Volvo Car Group zal bouwen. Het middelgrote BEV zal concurreren met de Tesla Model 3 en dus in hogere volumes geproduceerd worden dan de Polestar 1. De startfase van de Polestar-productuitrol zal uiteindelijk worden vervolledigd met de Polestar 3, een groter BEV in SUV-stijl dat een modern symbool van elektrische sportprestaties en rijdynamiek moet worden.

De bestelling en configuratie van Polestar-wagens zal online verlopen, via een speciale app of een portaal. Aangezien Polestar weet dat de klant ook nog steeds een rechtstreekse band met het merk wil, zal het een netwerk van Polestar Spaces verspreid over de hele wereld opbouwen. Daar zullen toekomstige Polestar-klanten offline in aanraking kunnen komen met de producten en het merk. De Polestar Spaces zullen op zich staande vestigingen zijn, en dus niet geïntegreerd worden in bestaande Volvo-showrooms.

LDR